The big five! - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van Kelsey - WaarBenJij.nu The big five! - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van Kelsey - WaarBenJij.nu

The big five!

Door: Kelsey

Blijf op de hoogte en volg Kelsey

03 Maart 2018 | Kenia, Masai Mara

1-2 Maart 2018

Daar gaan we dan! Op safari!!! Ik vind het zoooo spannend! We vliegen met een kleine cessna vanaf de Mombasa airstrip naar de Governors’ Camp in de Masai Mara.

De vlucht op zich is al een hele belevenis. In een ander leven had ik heel graag piloot willen zijn dus ik vond het geweldig dat ik helemaal voorin het vliegtuigje zat. Achter de piloten. Ik kon precies zien wat ze deden en meekijken op de radar! Dat was super gaaf. Na een uurtje vliegen, vlogen we langs de Kilimanjaro, de grens met Tanzania. Wauw, dit was zeer indrukwekkend. Sowieso was het zo mooi om vanauit het vliegtuigje het landschap zo goed te kunnen bekijken. We vlogen niet zo hoog als in een normaal vliegtuig dus we hadden genoeg te zien.

We gingen eerst een paar mensen afzetten op een locatie midden in de Masai Mara. Je ziet ineens uit het niets een soort van ‘landingsbaan’.. Het leuke om te zien was dat er om heen gewoon allemaal dieren liepen! We zagen wat zebra’s, van die schattige pumba’s en gazelles. Hierna stegen we weer op voor 5 minuutjes, en toen werden wij afgezet bij ons kamp! Dit was natuurlijk weer een spectaculaire landing! Hier werden we opgewacht door een aantal jeeps en werden we meteen naar het Governors’ Camp gereden. Dat we hiernaar toe reden zagen we al olifanten! Dat was echt heel mooi om te zien. Toen we aankwamen kregen we een welkomstdrankje en een lekker warm handdoekje. Hier kregen we wat uitleg en onze tent aangewezen. Na 7 uur in de avond mag je niet meer alleen over het Camp lopen. Dit omdat er gewoon wilde dieren op het Camp komen, vooral olifanten en giraffes.. Toen wij naar onze tenten werden gebracht zagen we al nijlpaarden en krokodillen in de rivier die hier voor onze tenten ligt! We konden ons even settelen in de tent en dan zouden we om 15.30 de eerste safari rit gaan doen. Het leuke was dat er meteen al een olifant op bezoek kwam bij de tenten! Hij kwam super dichtbij en op een gegeven moment moesten we ook echt binnen gaan zitten. Dag en nacht lopen er hier rangers om alles in de gaten te houden.

Eindelijk gingen we dan op safari! Wat een prachtig gebied is de Masai Mara! We zagen natuurlijk meteen weer prachtige olifanten, gazelles en de pumbaatjes. Ik kan bijna niet eens meer opnoemen wat we allemaal gezien hebben, maar de leeuwen en de zebra’s waren wel het allergaafste! We vroege ook nog naar de big five. Ze leven wel op de Masai Mara, maar de neushoorns zijn er maar 7 van en zeer zeldzaam. De ranger die ons reed heeft de neushoorns een jaar geleden voor het laatste gezien! De zebra’s zijn echt prachtig er zijn er hier twee soorten! En we hebben ook baby zebra’s gezien die zijn nog bruin wat eigenlijk super mooi is! Ik vind ze stiekem veel mooier dan de echte zwart witte! Ook kwamen we dus een aantal leeuwen tegen. Eerst een paar mannetjes leeuwen die zeer veel littekens hadden. De rangers vertelden dat ze hadden gevochten om het vrouwtje op dat stukje is er maar 1 vrouwtje! Later vonden we de vrouwtjes leeuw met de gewonnen mannetjes leeuw! Die lagen heerlijk in het zonnetje te slapen. Daarna stond de mannetje leeuw ineens op en ging even zijn energie uiten op de vrouwtjes leeuw, als jullie begrijpen wat ik bedoel.....

Onze eerste safari was dus echt een geweldige ervaring. Je kan hier zooooo dichtbij de dieren komen. Dat is ontzettend mooi. Het is hier echt zoeken naar de dieren, want ze zijn niet gekenmerkt dus je kan ze niet opzoeken waar ze precies zitten. Maar des te leuker is het dat je een hoekje omrijd en er naast de boom ineens een vette leeuw ligt!!

Toen we terug waren van safari konden we even naar de kamer om bij te komen en om 8 uur konden we dineren. Om half acht kwam er weer een mannetje langs om een lekkere warme kruik te brengen voor in bed. Het is hier overdag best wel warm, maar s’avonds en s’nachts wordt het hier toch echt wel koud! We worden hier heel goed verzorgd! Het avond eten was ook echt super lekker, we hebben heerlijk gegeten en gingen daarna lekker naar de kamer. Er was alleen een klein probleempje, want er stond weer een olifant voor onze tent! We moesten eerst wachten voordat we überhaupt het Camo weer op mogen.. daarna moesten we achter een ranger aanlopen en moesten we nog wachten om de hoek. Hij scheen met zijn zaklamp en hoewel het natuurlijk super gaaf is die olifanten.. is het toch best wel eng/spannend dat dat grote beest ineens voor je staat in het donker! Gelukkig ging de olifant uiteindelijk weer een stukje lopen en moesten we snel onze tent in en de rits moest verplicht ook meteen dicht! Wat een belevenis zullen we maar zeggen!

2 maart 2018.

Om 6.30 ging de safari van start! Om 5.50 kwam er een meneertje langs om koffie en thee te brengen! Dat was wel lekker, want we gingen tijdens de safari ontbijten en nu hadden we toch wel even iets gehad! Het was super mooi om de Masai Mara op te rijden terwijl de zon nog op moest komen. Het had vannacht wel geregend dus hier en daar waren het wilde stukken om te rijden en gleed je lekker weg in de modder. We reden langs een boom en ineens lag daar een grote mannetjes leeuw, deze hebben we super mooi kunnen fotograferen! Toen gingen we verder de Masai Mara op en echt het is ongelooflijk wat we allemaal zagen! We gingen ergens een beekje over en daar was ineens een giraffe! Die stond heerlijk tussen de bomen lekker te eten. We waren op een plekje waar luipaardjes zouden zitten. De rangers gingen op zoek en dit duurde allemaal best lang.. maarrrrr daar waren ze ineens! Het was heel kort en we konden geen foto maken zo snel ging het! Maar we hebben het babyluipaardje gezien! De ranger vertelde dat ze heel verlegen zijn en echt in de bosjes zitten en blijven! Ik snap dit ook wel, want er gingen meteen allemaal jeeps op af! Hierna gingen we weer verder zoeken en kwamen we weer groepen met leeuwen tegen! Hier zagen we veel vrouwtjes leeuwen. Deze waren ook echt prachtig om te zien!

Toen was het voor ons eindelijk tijd om te ontbijten! Op het moment dat we dat wilden gaan doen zagen we in de verte een jeep staan en er waren cheetah’s!! Wij konden er alleen niet heen, omdat de rivier te hoog was! Wij zijn maar gaan eten in de middle of nowhere en dit was echt een super leuke ervaring. We zaten bij een beekje en het was hier zo mooi. Er lagen prachtige stenen en rotsen en het is eigenlijk niet te beschrijven hoe mooi het was. De rangers hadden een heerlijk ontbijt mee en we zijn lekker op een steen gaan zitten en gaan ontbijten. Samen met Pia ben ik nog beetje de rotsen afgegaan om gave foto’s te maken! We werden alleen wel teruggeroepen, omdat er nijlpaarden in het beekje zaten! Oeps! Toen iedereen weer verzadigd was gingen we weer verder op pad! De rangers waren ietwat eigenwijs, ze wilden ons per se de cheetah’s laten zien. Dus ja, daar gingen we dwars door de rivier! Dit was best spannend, want het was best diep. We hadden 2 minuten de tijd om foto’s te maken, daarna moesten we weer snel terug omdat ander de rivier te hoog zou zijn. Dan zouden ze ons moeten oppikken met een vliegtuigje!

De cheetah’s waren zo gaaf! Ze lagen met zijn drietjes bij een boom. Ze bleven lekker rustig liggen en wij konden dus perfect foto’s maken! Het was echt zo bijzonder, die beesten zijn zo dichtbij en dat kan gewoon allemaal. Het meest bijzondere is ook dat de rangers ook niet van te voren weten wat we gaan zien. Het was voor hen 3 weken geleden dat ze de cheetah’s hadden gezien! Hierna gingen we weer terug en kwamen we weer een leeuwen groep tegen en eindeloos veel zebra’s, gazelles, buffels, hyena’s, pumba’s en elanden!

Toen we terug waren op de Governors’ Camp ben ik even lekker in de tent gaan liggen. Ik was/ben best moe van deze reis dus heb heerlijk even liggen dutten. Wel had ik de lunch gemist maar we hadden een goed ontbijt! Om 15.30 gingen we er weer op uit dus ik wilde wel weer helemaal fit zijn!

We gingen weer op pad alleen regende het een beetje. Het was niet koud dus het was eigenlijk helemaal niet erg dat het een beetje regende! We kwamen eerst veel olifanten tegen. En daarna een kudde met giraffen. Hier hebben we een tijdje stil gestaan en heel veel mooie foto’s kunnen nemen! Toen we weer wat verder gingen kwamen we bij een gigantisch grote rivier met misschien wel 60 nijlpaarden! Dit was zo leuk om te zien. Ze renden het water in en uit en er zaten ook wat kleintjes tussen! Hierna reden we weer verder en zagen we wat dieren die we al wat eerder waren tegengekomen. De jeep achter ons was ietsje achtergebleven en maakte nog wat foto’s van olifanten toen wij langs een stuk bos reden. Ik zag in de verte weer grote grijze dieren en dacht he, daar heb je weer paar nijlpaarden! Maar toen ik beter keek dacht ik huh, nee dit is wat anders. Ik riep Jacob, onze ranger en zei wat zijn dat voor dieren daar? Nou Jacob kreeg een lichte hartaanval volgens mij, want hij schreeuwde meteen uit dat het neushoorns waren!!!! Wauw, the big five completed! Ik heb heel snel mijn camera gepakt en ben foto’s gaan maken. Jacob, onze ranger belde de andere jeep op dat ze snel moesten komen. Hij was helemaal ontroerd en echt even ontdaan dat we de neushoorns zagen. Op de hele Masai Mara zijn er maar 7 en wij zagen er 3!!!! Helaas voor de andere jeep kwamen ze net te laat, want de neushoorns liepen snel het bos in. Hierna ging het best hard regenen en wilden de rangers wachten om te kijken of de neushoorns nog uit het bos kwamen. Volgens mij stonden we er bijna een uur en is onze jeep terug gereden maar het Camp. De andere jeep heeft nog iets van een uur staan wachten in de hoop dat de neushoorns kwamen, maar helaas.

Op het Camp was meteen rondgegaan dat we de neushoorns hadden gespot! Van de bediening kregen we een high five. We hebben hierna weer heerlijk gegeten en morgen ochtend gaan we weer om 6.30 op onze laatste safari tocht. Daarna is het toch echt tijd om weer naar huis te gaan!

Deze dag was in ieder geval echt onvergetelijk!!!

• 03 Maart 2018 - 09:55

Roelie:

Lieve Kelsey dit avontuur blijft je hele leven bij jouw.Ik ben zelf in ZAF geweest en 2 dagen door krugerpark gereden met een jeep.(ook de big five gezien)Het heeft heel veel indruk op mij gemaakt heel veel foto's gemaakt maar het gevoel wat je daar hebt als je beesten ziet is niet te beschrijven. Door jouw verslag was ik weer even terug.xxx