Al vrijdag???? - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Kelsey - WaarBenJij.nu Al vrijdag???? - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Kelsey - WaarBenJij.nu

Al vrijdag????

Door: Kelsey

Blijf op de hoogte en volg Kelsey

23 Februari 2018 | Kenia, Ukunda

23 februari 2018

Wauw, vandaag was het een ontzettend drukke dag! We hebben 195 mensen behandeld!!! Dat is echt ongelooflijk veel. Vandaag hebben we heeeel erg veel locals gehad. Dit maakt het wel ontzettend gevarieërd!

Vanochtend toen we op de school aankwamen stond ieder kind buiten ze luisterden allemaal aandacht naar het schoolhoofd. We denken dat er wat regels verteld werden. Maar het was super bijzonder om dat zo te zien dat iedereen stil is en dat ze stilzwijgend luisteren.

De hele dag door hadden we hier en daar problemen met de compressors. Hier en daar viel er een unit of een lamp uit. Maar we kwamen er wel! Met Marjolein had ik vandaag wel ernstig laat pauze.. we gingen een kies verwijderen maar dit ging zeer moeizaam, want de wortel was tot onder het bot afgebroken en met speciale instrumenten konden we hem niet los krijgen. Gelukkig werk ik bij een kaakchirurg dus zie ik dit soort dingen normaliter elke dag! Marjolein is tandarts en ging de uitdaging graag aan! Ik heb geprobeerd haar een beetje te begeleiden en te vertellen wat ik elke dag zie! Marjolein vond het spannend, want zo een gaat in het bot boren had ze alleen een keer op een cursus gedaan! Maarja die kies MOEST eruit! Een langebeck erbij ( speciale ‘haak’ om het tandvlees op zij te houden ) en toen puntje bij paaltje kwam is het ons na.. ik denk wel 45 tot 60 minuten gelukt om dat rot worteltje van die kies te verwijderen! Ook nog eens vet mooi gehecht! Marjolein kan zo bij de kaakchirurg beginnen! We hebben de mevrouw mondspoelmiddel en pijnstillers meegegeven en maandag komt ze terug, dan gaan we even kijken of het allemaal goed gaat! Zo zie je maar dit soort dingen gebeuren ook gewoon ‘eventjes’ tussendoor!

Toen we klaar waren met alle patiënten ben ik nog even naar buiten gegaan om foto’s te maken. Eerst wilden de kindjes niet echt op de foto en deden ze super verlegen. Maar toen trok ik mijn telefoon uit mijn broekzak zette hem op selfiestand en vroeg wie er met mij samen op de foto wilde! Het hele schoolplein stormde op me af en iedereen ging mij omhelzen, gingen lief lachen, armpjes om mij heen! Ik vond dat zo een mooi moment. Het zijn zulke lieve kinderen en ze vinden de aandacht stiekem toch wel heel interessant. Wel viel ik bijna om van de enthousiasme van de kinderen, want werd echt bestormd! Maarrr de foto’s liegen er niet om, die zijn zo leuk geworden! ( zie fb )

Na afloop toen alles opgeruimd was zijn we maar een vrijmibo gaan doen! Ik was in de veronderstelling dat het nog woensdag was.. maar het was dus gewoon al vrijdagmiddag! We zijn op een heel druk kruispunt in een cafe gaan zitten en dit was zo gaaf! We zaten hoog en konden het gehele kruispunt bekijken! Van alle kanten kwamen de tuktuks en auto’s, motoren met 6 mensen erop, hier en daar een koetje die langsloopt. Een hele bizarre omgeving eigenlijk! En alles kan ook gewoon. Richting aangeven? Ah joh steek je arm naar buiten! Net zoals in Nederland op de fiets! Stoplichten heb ik hier ook nog nergens kunnen ontdekken. Oh en toeteren doet wonderen!

Na de vrijmibo ben ik nog even met Marjon en Onno naar de supermarkt geweest. We hadden wat plastic bekers nodig en wat drinken voor de kinderen met Down die morgen komen! Zij blijven namelijk gezellig met ons lunchen! Hoe leuk is dat! Ik denk dat het zomaar een dolle boel wordt! Ik heb helaas gister mijn lievelingssandaaltjes het zien begeven dus moest ik een nieuw schoentje hebben! Er pasten niet meer schoenen in mijn koffer dus had maar 1 paar mee! Marjon wist een heel leuk winkeltje waar ik super leuke slippertjes heb kunnen kopen. Lekker afrikaans, maar wel van goede kwaliteit! Dus ik heb er ook nog eens echt wat aan! Beter kan niet!

Zojuist heb ik voor dinsdag ook nog even een massage geboekt die duurt 50 min en kost mij 1000 keniaanse shillings, 8 euro... wauw! Ik kijk er nu al naar uit! Maar eerst morgen weer kneiterhard aan het werk!!!!!!!!

  • 23 Februari 2018 - 22:02

    Krista :

    Leuk om te lezen kels, goed werk doen jullie daar. Geniet er nog lekker van

  • 24 Februari 2018 - 04:33

    Wilma:

    Nou liefie jullie maken heel wat.mee. En dan nog wat je bent je roeping mis gelopen. Je had schrijfster moeten.worden. het is heel leuk hoe je.elke dag schrijft. Zo weten wij ook een beetje hoe het daar gaat. Veel werkplezier nog! Liefs en een dikke kus

  • 24 Februari 2018 - 08:26

    Corrie:

    Hee kelsey nou je moeder heeft gelijk hoor, ik lees ook graag de belevenissen van jou en je collega’s. Super leuk. En wat een goed werk doen jullie, super. En zo te lezen zie je ook nog genoeg van de omgeving. En de tijd gaat snel, dat is een goed teken. Nou geniet er nog van, groetjes.

  • 24 Februari 2018 - 11:30

    Linsey:

    Zo benieuwd hoe je het nu hebt! Leuk samen lunchen met de kids van vandaag!

    Vandaag is vast een mooie Dag! Ik ben benieuwd naar je verslag vanavond!

    En die massage... ik ben jaloers!!!!

    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Ukunda

Kelsey

19 februari 2018 is het zover, dan vertrek ik voor 2 weken naar Kenia! Hier ga ik mee doen aan het vrijwilligers project van Dutch Dental Care. Wij gaan iedere dag op een basisschool kindertjes gratis behandelen, maar ook de locals, juffen en de meesters. Iedereen mag langskomen! Ik kijk al een lange tijd uit naar deze reis en kan ook niet wachten tot het zover is! Ik ga proberen iedere dag een verslag te plaatsen! Kijk en lees mee en geniet vooral mee!!

Actief sinds 15 Feb. 2018
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 6317

Voorgaande reizen:

19 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Vrijwilligerswerk in Kenia

Landen bezocht: